Eikö mainostasi huomata?

Eikö mainostasi huomata?

  • Torsti Aaltokangas / Artikkeli päivitetty 13.4.2020

Kävikö näin: laitoit lehteen tuhannen taalan mainoksen ja jäit odottamaan tungosta myymälääsi? Mutta kävikin niin, että ovipumppu ja kassakone saivat viettää rauhallisia lomapäiviä. Mainoksesi ei iskenyt tulta.

Tuntuuko, että näin käy joka kerta? Mitä tahansa teetkin, yrityksesi markkinointi ei käynnistä kummoistakaan ostohässäkkää – tai edes pientä juhlahumua.

Älä huoli, et ole yksin. Jotta voisimme ymmärtää ostavan ihmislajin mielenkäänteitä, on hyvä kerrata kuuluisa lista mainonnan vaikutuksista.

Alla oleva ote on Thomas Smithin kirjasta ”Successful Advertising”:

  1. Ensimmäisellä kerralla kun mainostasi katsotaan, ihmiset eivät edes näe sitä.
  2. Toisella kerralla he eivät huomaa sitä.
  3. Kolmannella kerralla he ovat tietoisia sen olemassaolosta.
  4. Neljännellä kerralla heillä on ohikiitävä tunne, että he ovat nähneet mainoksesi ennenkin.
  5. Viidennellä kerralla he oikeasti lukevat mainoksesi
  6. Kuudennella kerralla mainoksesi ei saa paljonkaan kunnioitusta.
  7. Seitsemännellä kerralla mainoksesi alkaa hieman hermostuttaa heitä.
  8. Kahdeksannella kerralla he alkavat miettiä ”Tuossa tuo hiton mainos taas on”.
  9. Yhdeksännellä kerralla he alkavat miettiä, ovatko he jääneet paitsi jostakin tärkeästä.
  10. Kymmenennellä kerralla he kysyvät ystäviltään, ovatko he kokeilleet sitä.
  11. Yhdennellätoista kerralla he miettivät, miten yritys maksaa kaikki nämä mainokset.
  12. Kahdennellatoista kerralla he miettivät, että tuotteesi täytyy olla hyvä.
  13. Kolmannellatoista kerralla he alkavat tuntea, että tuotteellasi on jotain arvoa.
  14. Neljännellätoista kerralla he muistavat halunneensa juuri tällaisen tuotteen
  15. Viidennellätoista kerralla he alkavat kaivata tuotettasi, koska heillä ei ole varaa ostaa sitä.
  16. Kuudenellatoista kerralla he hyväksyvät tosiasian, että he ostavat tuotteesi joskus tulevaisuudessa.
  17. Seitsemännellätoista kerralla he merkitsevät muistiin, että heidän pitää ostaa tuotteesi.
  18. Kahdeksannellatoista kerralla he kiroavat köyhyyttään, etteivät voi ostaa tuotettasi.
  19. Yhdesännellätoista kerralla he laskevat rahansa hyvin tarkasti.
  20. Kahdellakymmenellä kerralla, kun he näkevät mainoksesi, he ostavat mitä siinä tarjotaan.

Jos lista herätti mietteitä, vielä mielenkiintoisemmaksi asian tekee se, että kirja ja lista on kirjoitettu vuonna 1885.

Vaikka moni asia on muuttunut noista ajoista, emme ole niin kauhean erilaisia kuin asiakkaat 130 vuotta sitten, vai mitä?

Markkinointi vaatii omistautumista

Mainostajan on helppo innostua ostamaan mainostilaa siinä uskossa, että yksi banneri tuottaa pikavoittoja heti. Ja kun tulokset puhuvat puolestaan, mainostaminen jätetään turhana kokonaan pois ja toivotaan puskaradion pauhaavan ilosanomaa loputtomiin.

Hyvänä esimerkkinä voi myös pitää yrityksen kotisivujen ”Fire-and-forget” -toteuttamisstrategiaa; sivut rakennetaan ja unohdetaan heti valmistumisensa jälkeen.

Tätä voi jo sanoa rahojen heittämiseksi Kankkulan kaivoon™.

Varsinkin kun kyseessä on kotisivut, niitä on ensiarvoisen tärkeää markkinoida jatkuvasti, jotta niille tuleva liikenne olisi runsasta ja tarpeeksi laadukasta.

Markkinointi toimii, kun sinulla on vankka suunnitelma ja olet sitoutunut viemään sen lävitse pitkässä juoksussa.

Suunnittele markkinointisi, tarkenna ja viritä sitä, mutta ennen kaikkea sitoudu siihen ja menestys seuraa perässä. Et ehkä näe tuloksia vielä tänään tai edes kahden kuukauden päästä, mutta jo vankka 12 kuukauden suunnitelma kantaa varmasti hedelmää.

Torsti Aaltokangas

Torsti on Thule Digital Oy:n projektipäällikkö ja AD. Hän on toteuttanut vuodesta 1996 lähtien satoja jänniä ja jopa tarpeellisia verkkopalveluja. Siinä sivussa työkalupakkiin on kertynyt runsaasti tietoa myynnistä ja markkinoinnista. Tällä viisaudella varustautuneena Torsti poistaa ostamisen esteitä PK-yrittäjien tieltä. Soita tai meilaa: 040 717 7096,

Kirjoita kommentti





Lunasta maksuton, 480 euron arvoinen markkinointineuvonta!

Haluaisitko tietää, mitkä ominaisuudet tekevät juuri sinun kotisivuistasi kuuman myyntikoneen?

Annan joka kuukausi rajoitetun määrän maksuttomia konsultointeja. Niiden tarkoitus on auttaa ennakkoluulottomia ja kasvuhakuisia yrittäjiä – kuten sinä – löytämään bisneksensä piilotettu myyntipotentiaali.

Siis se rikastettu ydin, joka saa asiakkaasi ostamaan sinulta.

Keskustelemme muun muassa näistä asioista:

  • Kuinka houkuttelet enemmän asiakkaita.
  • Miten palveluistasi voi tehdä erottuvia ja haluttavia.
  • Miten löydät keinoja parantaa markkinointiasi.
  • Miten kotisivusi saadaan myymään.

Olemme käyneet saman keskustelun lähes kaikkien asiakkaidemme kanssa. Huomaat varmasti, kuten muutkin, että hyödyt keskustelusta ja saat tehokkaita ideoita yrityksesi tuloksen parantamiseen.

PS. Pidä kiirettä, huhtikuun ajat menevät nopeasti.

Kotisivujen ostajan opas yrittäjälle 2023

UUTTA! Tämä helppotajuinen opas paljastaa, miten onnistut kotisivujen ostamisessa. Se kertoo muun muassa:

  • Miten laadit tarjouspyynnön oikein
  • Mitä kotisivut maksavat
  • Miten valitset kotisivujesi tekijän
  • Miten saat kotisivusi tuottamaan
  • Ja paljon muuta...
thule-digital-logo

Thule Digital Oy
Kiilakiventie 1, 90250 Oulu
Puh: 040 717 70 96

Voit mielihyvin blogata ja tviitata, jakaa Facebookissa, sähköpostissa ja missä tahansa netissä tämän sivuston sisältöä, jos mainitset aina lähteen. Kiitos käynnistä!

Suomen vahvimmat Thule Digital / Sivumestari
fi-verkkotunnusten-valittaja
yrittajat-jasenyritys
wordpress-kotisivut
drupal-logo

Wordpress on Wordpress-säätiön valvoma tavaramerkki. Drupal on Dries Buytaert'n omistama tavaramerkki.

Sivujen käyttöehdot